Adrian Mangu

blogger civic și literar

Ganduri – Modele de viata

with 11 comments

In fiecare zi invatam cate ceva. Invatam doar daca stim sa tinem ochii bine deschisi. Invatam ca prietenii iti sunt prieteni atat timp cat le poti oferi cate ceva. Invatam ca nu exista dragoste neconditionata. Invatam ca nu toti care orbiteaza in jurul nostru ne vor binele. Invatam ca de multe ori cand facem afirmatii ca astea ne mai si inselam.Dar ieri am invatat ceva muuult mai important decat toate astea. Am invatat ce inseamna deminitatea si ca modelele de viata sunt mult mai aproape de noi decat sticla de televizor si hartia de ziar. E o intamplare banala,dar uite ca inca o data se dovedeste ca lucrurile banale ne influienteaza viata si modul de a gandi. Eram pe o terasa ,sorbind cu pofta din sucul rece si batand cu sete zarurile si pulurile intr-un meci de table. Asta conteaza cel mai putin. Ceea ce conteaza e faptul ca pe terasa a aparut o batrana ce se vedea ca duce in spate toate necazurile vietii si erau …cred ca…destul de multe. Tremura saraca din toate incheieturile, avea chipul tuturor bunicelor,iar in mana tinea un manunchi de lalele. Am aflat atunci ca batrana nu cersea, ci vindea flori,ca sa se poata intretine. Mi a spus ca da 5 lalele cu 2 lei. I-am dat 2 lei si i-am zis sa imi dea doar o floare cu gandul ca asa ii vor ramane mai multe fire spre vanzare. Raspunsul ei a fost socant: de ce sa iti dau doar una cu 2 lei cand eu vand 5 cu 2 lei?Nu am putut sa ma inteleg cu ea si pana la urma mi a lasat 5 lalele. Pentru multi, cu siguranta ,este doar o intamplare nesemnificativa pe care nu ar da nici macar 2 bani(da pai 2 lei) dar pentru mine a fost o experienta destul de importanta. Am inteles ca oricati bani ai avea, tot nu ti poti permite sa iti cumperi un suflet frumos si ca exista multi oameni saraci dar mult mai bogati decat bogatii. Am inteles ca cea mai frumoasa virtute umana e deminitatea. Am inteles ca inca mai exista oameni frumosi,am inteles ca oamenii frumosi primesc raspuns ignoranta marii majoritati, plus ca am simtit fel si fel de trairi intr o singura clipa. Neputinta… pentru ca nu am putut sa o ajut mai mult. Durere …pentru ca la varsta ei nu trebuia sa mai aiba aceste griji si necazuri. Ura…pentru aceia care trec pe langa ea si o ignora. O ura si mai mare pentru cei care gandesc prost pentru milioanele de oameni care sunt in situatia ei si speranta pentru ca mi am dat seama ca inca mai suntem cativa oameni cu adevarat oameni si chiar daca nu o sa supravietum sunt sigur ca vom sti sa murim frumos. Cam atat. Maine mai caut alte modele de viata…

Written by adimangu

10 May 2010 at 22:37

Posted in Proză

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. ti-am dat replica pe blog, pentru ca nu m-am putut rezuma doar la 2 vorbe …

    PATRICKdan

    11 May 2010 at 1:03

  2. am citit si chiar m ai facut sa ma emotionz…si de aceea de zece minute scriu si sterg scriu si sterg si habar nu am ce sa scriu… aaaa…fir`ar…bravo baiatu…m ai blocat :))

    Adrian Mangu

    14 May 2010 at 20:42

  3. Adaug si eu un citat spus de un om pe care il respect enorm “Seara inainte sa te culci sa te gandesti ce ai invatat astazi, si daca nu gasesti un raspuns,inseamna ca a fost o zi pierduta.”

    O stiu pe batranica aceea si intradevar este foarte trist ca trebuie sa umble prin oras sa vanda lalele pentru a avea o batranete decenta. Dar eu sunt mai putin mai “cioban” decat tine si de obicei lucrez cu cifre nu metafore si hiperbole.

    Asa ca imi spun si eu parerea:

    Eram intr-o seara la uniq si vine batranicea aceea careia ii tremura mainile. Si ma uitam asa de jur imprejur si pe toti de la toate mesele, si chelneritele nea prins un sentiment de respect si toti cautau bani sa ii dea respectivei doamne. Eu i-am dat 5 lei, cei cu care eram la masa cred ca iau mai dat vro 10 lei, chelneritele vro 15 lei iau dat. si restul de la mese tot ceva asemanator, si toti erau fericiti ca au facut o fapta buna. Dar daca te pui si faci un calcul lejer, doamna aceea a plecat de la uniq cu peste 50-70 de lei in 20 de minute.

    Sunt de acord ca nu ar trebuie sa fie pusa in situatia de a umbla cu flori pe strada sa isi poata permite ceea ce isi doreste ca nu cred ca isi doreste ea cine stie ce bmw seria 5 sau alceva. Vrea doar sa isi usureze batranetea si ea este una din putinii care ii vad prin oras si cersesc sau vor sa vanda ceva si de care imi pare rau pentru ca in ea o vad si eu bunicamia care nu ar intinde niciodata mana ci daca chiar nu ar incerca sa faca ceva folositor sa castige un ban.

    dupa cum spuneam sunt mai “cioban” dar mie nu poate sa imi para rau pentru aproape nici unul care il vad ca cerseste decat daca mi se pare mie ca nu ar putea face alceva.
    Zilele trecute am fost la o sedinta si a venit o persoana care debea mergea, la prima vedere iti e mila de oricine il vezi asa, dar omul ala era programator si castiga destul destul de bine din asta, cateva mii de euro, exista si un programator orb undeva prin cluj care se descurca bine.

    Deci concluzia este: nu poti merge? fa ceva cu capul. Nu te duce capul? dai cu sapa.
    Tot timpul gasesti o solutie daca chiar vrei sa muncesti. Doar oamenii lenesi mor de foame.

    balanalin2003

    20 May 2010 at 11:38

  4. draga Alin,
    cifrele nu mi se par logice niciodata. Daca Gheorge are 2 mere si Vasile nu are nici unu,daca faci media….surpriza..ambi au cate un mar. FAlS. Mie imi place sa lucrez cu omenia nu cu cifrele. Daca nu ai picioare,munceste cu capu. Spunei asta si cersatorului care e fortat sa mearga in 4 labe pt ca are genunchii invers si nu avut parte de o educatie in programare.Iar sa muncesti e o mandrie,chiar daca asta inseamna sa vinzi lalele pe terase. iar pentru ea e un efort destul de mare. mergi cocosat 2 zile,tremura,si sa ai toate problemele de sanatate pe care le are batranica.Macar reomatismul ala nenorocit.Sfat:nu mai gand incruntat! Nu mai gandi in “cifre” atat timp cat te inconjoara oameniii si pe deasupra nici trendi nu este.Nu mai generaliza,atat timp cat nu o sa gasesti 2 oameni identici,nici macar gemenii.

    Adrian Mangu

    20 May 2010 at 19:46

  5. Cuvinte de genul “draga vasilescu” lasa impresia cititorului ca il tratezi cu superioritate -> asta in primul rand.

    Tie iti place sa lucrezi cu oamenii nu cu cifrele? asta este fals 🙂

    pentru ca daca era in totalitate asa nu postai pe blog care reprezinta 90% cifre si restul comunicare cu cineva care nu stii cum este in realitate (exceptiile fiind cand ii cunosti) ci stateai undeva inconjurat de oanemi si le “predicai”, spuneai direct ceea ce gandesti, vedeai cum ii ating mesajele tale si cum esti privit.

    Nu numa la programare tre' sa te duca capul, mie mi se pare ca pe ala la dus capul, de ce zic asta? ala castiga mai bine decat mine. Si chiar daca nu ar castiga si ar muri de foame tot nu pot sa “vars o lacrima” pentru el pentru ca lam vazut o data cand se certa cu niste politisti s ii injura in ultimul hal, vroia sa arunce dupa ei cu un bat, vrei sa primesti compasiune? comportate ca atare.

    Pe batranica nu pot sa o judec pentru ca nu mi se pare nimic ca ar face rau, din contra dupa cum am si spus o respect si o compatimez cand o vad. Dar u ai pus acolo doar varinta pozitiva(a omului care priveste ceea ce i se ofera), daca vrei iti pot face o lista cu zeci de povesti care daca ar fi adevarate nu ai mai privio cu atata mila pe batranica respectiva.

    balanalin2003

    20 May 2010 at 20:42

  6. am spus ca imi place “sa lucrez” cu omenia(OMENIA)…DRAGA ALIN,…daca tu vezi ca in matrix e problema ta. eu vad doar cuvinte si un canal de comunicare :)) daca vrei sa auzi “predici” te invit duminica la biserica.

    P.S.: Nu exista oameni superiori,atat timp cat nu gasesti doi oameni identici pe Pamant,dar am mai spus asta o data… “Draga Alin” era o formula de adresare amicala…dar daca zici tu…RESTUL E TACERE si pana la urma…DACA VREAU SA FLUIER,FLUIER!

    Adrian Mangu

    21 May 2010 at 0:17

  7. This comment has been removed by the author.

    balanalin2003

    21 May 2010 at 8:22

  8. Te cam contrazici singur :

    daca a diferit de b

    atunci

    a>b

    sau

    b>a

    corect?

    cum poti zice ca nu exista superioritate?

    poate nu exista in totalitate ca unul gandeste mai bine si celalalt da mai bine cu lopata, dar daca te raportezi la ceva anume exista.

    Si nu ma duc la biserica pentru ca nu imi plac oamenii care predica acolo si nu vad in aproape nici unul un model de urmat.

    Daca eu vad in matrix inseamna ca tu vezi in inimioare. daca tot amplificam.

    Canalul asta de comunicare nu ar fi existat fara numere si toti suntem dependenti de numere si lucrezi cu ele zi de zi chiar daca nu recunosti, lucrezi cu ele mai mult decat cu oamenii.

    balanalin2003

    21 May 2010 at 8:23

  9. ce e mai superior un mar sa o para? ce e mai superior rosu sau verde? si pana la urma b e diferit de a…exact pt ca b este b si a este a. doua litere diferite. difera forma lor difera pronuntia lor plus ca una e vocala si una e consoana.lucrurile trebuie luate asa cum sunt,asa cum le am primit. am primit o lume perfecta si noi o ciopartzim cu matematica. puteam sa traiesc linistit si fara numere si fara stiinta si cred ca ar fi fost mai bine…mult mai bine…

    Adrian Mangu

    21 May 2010 at 9:38

  10. Ai primit o lume perfecta facuta prin :
    matematica,fizica,chimie.

    Sau puterea lui Dumnezeu: care a lasat numerele si stiinta la dispozitia oamenilor sa isi faca viata mai buna sau mai urata.

    Dar asta nu este important.

    Comparatiile tale nu le comentez.

    Si nu ai fi putut trai fara stiinta, matematica, pentru ca erai in pestera si nu strangeai lemne pentru foc ca nu stiai cat mai e pana vine iarna.

    Nu stiai cand e sezonul ploios si venea si te lua apa in pestera.

    Te uitai la eclipsele de luna si bateai in oale sa nu mai manance varcolacii luna.

    Te uitai cum venea lava de la vulcan peste tine si ziceai: “ce frumoooosss”.

    Tu stateai si te uitai romantic la apusul de soare si venea unul si iti tragea cu arcul in fund ca ii placea femeia ta si tu nu aveai scut ca nu tia placut stiinta.

    Ti se pare lumea perfecta? numa' un matematician vede perfectiune in haos.

    Nu vad logica ta de spui ca era mai bine fara stiinta.

    Oamenii sunt aceiasi indiferent ca exista stiinta sau nu.
    Daca nu era stiinta poate erai intro pestera si iti dadea unul cu piatra in cap ca el era mai mare decat tine si nu avea nimic sa il opreasca in a face asta.

    Cu sau fara stiinta si matematica persoanele sunt la fel si mereu vor fi categorii sociale si alte prostii dinastea.

    balanalin2003

    21 May 2010 at 10:10

  11. :)) ai dreptate cu sau fara stiinta sau matematica persoanele sunt fa fel. asa ca s inutile. te contrazici groaznic

    Adrian Mangu

    21 May 2010 at 11:12


Leave a Reply

Fosile şi pietre

Just another WordPress.com site

Ştefania's

Nimic din ce dă inima nu se pierde, ci este păstrat în inimile altora!

Hai-Hui prin România

Despre turism sau despre sufletul unui om pasionat de natura

Bogdan DUCA

Pentru ca în viitor să nu se spună "Acele timpuri au fost întunecate pentru că ei au tăcut"...

Prin obiectivul mintii

kalos kai agathos

Atracția Succesului

Mințile frumoase inspiră

anbpriasi.wordpress.com/

Asociația Națională a Bibliotecilor și Bibliotecarilor Publici - Filiala Iași

prietendevremerea

O vorba buna

O străină

Nu mă intimidează oamenii cu priviri dure şi cu vorbe urâte!

